Μέθοδος TEACCH

Teach n' Treat
Ιούλ 10, 2023
193
Μέθοδος TEACCH

 

Η μέθοδος TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children) είναι μια προσέγγιση που αναπτύχθηκε από τον Dr. Eric Schopler και τους συνεργάτες του στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας στις Ηνωμένες Πολιτείες. Εστιάζει στην παροχή εκπαίδευσης, υποστήριξης και δομής για άτομα στο φάσμα του αυτισμού και άλλες διαταραχές επικοινωνίας.

Η μέθοδος TEACCH βασίζεται σε μια οργανωμένη προσέγγιση, με τη χρήση οπτικών υποδείξεων και δομημένων περιβαλλόντων. Στόχος της μεθόδου είναι να παρέχει ένα περιβάλλον που είναι προβλέψιμο, οργανωμένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε ατόμου, προάγοντας την ανεξαρτησία, την αυτονομία και τις δεξιότητες προσαρμογής των ατόμων στο φάσμα του αυτισμού και άλλων διαταραχών επικοινωνίας. Ακόμη, προσφέρει υποστήριξη στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, παρέχοντας τους εργαλεία και τεχνικές για την αποτελεσματική αλληλεπίδραση με τα άτομα που δυσκολεύονται στην επικοινωνία τους με τους άλλους.

Οι δυσκολίες συνδεόμενες με τον αυτισμό και τις διαταραχές επικοινωνίας
  1. Επικοινωνιακές δυσκολίες: Τα άτομα με αυτισμό συχνά αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην επικοινωνία και την ανταλλαγή πληροφοριών. Μπορεί να έχουν περιορισμένο λεξιλόγιο, δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση, δυσκολίες στην κατανόηση μη-γραπτών σημάτων και συμβόλων, και προβλήματα στην εκφραστική γλώσσα.
  2. Περιορισμένες κοινωνικές δεξιότητες: Οι άνθρωποι με αυτισμό συχνά βρίσκουν δυσκολία να αναπτύξουν και να δείξουν κατανόηση των κοινωνικών συμπεριφορών και των κοινωνικών κανόνων. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει προβλήματα στην αναγνώριση των συναισθημάτων των άλλων ατόμων, στην αντίληψη της μη-γραπτης γλώσσας του σώματος και στην απόκριση σε κοινωνικές καταστάσεις.
  3. Αναπτυξιακές και γνωστικές προκλήσεις: Οι άνθρωποι με αυτισμό μπορεί να αντιμετωπίζουν προκλήσεις σε πολλούς τομείς της ανάπτυξης και της γνώσης. Μπορεί να περιλαμβάνονται δυσκολίες στη μάθηση, στην εκτέλεση προγραμμάτων και εργασιών, στην επεξεργασία των αισθητηριακών ερεθισμάτων και στην εστίαση σε λεπτομέρειες.
  4. Αναπτυξιακή συνέπεια και ευελιξία: Τα άτομα με αυτισμό μπορεί να έχουν προβλήματα με την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα. Μπορεί να τους είναι δύσκολο να προσαρμοστούν σε αλλαγές, να αναπροσαρμοστούν σε νέες καταστάσεις ή να ανταποκριθούν σε απρόβλεπτες καταστάσεις.

Η μέθοδος TEACCH στοχεύει να αντιμετωπίσει αυτές τις δυσκολίες παρέχοντας δομή, οργάνωση και οπτικές υποδείξεις που βοηθούν τα άτομα να κατανοήσουν και να ανταποκριθούν στο περιβάλλον τους.

Διαβάστε ακόμη :  Τι είναι ο αυτισμός;

Προσέγγιση προσαρμογής μεθόδου TEACCH

Η μέθοδος TEACCH δεν αποτελεί μια μονοδιάστατη προσέγγιση, ούτε μια στατική τεχνική, αλλά ένα πλαίσιο που μπορεί να προσαρμοστεί και να εξελιχθεί για να ανταποκριθεί στις μοναδικές ανάγκες κάθε ατόμου. Αυτό σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί ή οι θεραπευτές που χρησιμοποιούν τη μέθοδο TEACCH αξιολογούν τις ατομικές ανάγκες, δεξιότητες, προτιμήσεις και αδυναμίες του ατόμου και προσαρμόζουν την προσέγγιση ανάλογα. Επίσης,  δεν αποσκοπεί στην θεραπεία, αλλά στην ανάπτυξη και ενίσχυση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων του ατόμου, ώστε αυτό σταδιακά να καταστεί αυτόνομο και ανεξάρτητο μέσα στα κοινωνικά πλαίσια στα οποία συναλλάσσεται.

Αυτή η προσέγγιση προσαρμογής συνήθως περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:

  1. Ατομική αξιολόγηση: Πραγματοποιείται μια λεπτομερής αξιολόγηση των αναγκών και των δεξιοτήτων του ατόμου με αυτισμό. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την αξιολόγηση των γνωστικών ικανοτήτων, της επικοινωνίας, των κοινωνικών δεξιοτήτων, των ενδιαφερόντων και των αναγκών στην προσαρμογή.
  2. Ατομική προγραμματοποίηση: Με βάση την αξιολόγηση, αναπτύσσεται ένα ατομικό πρόγραμμα που προσαρμόζεται στις ανάγκες του ατόμου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνήθως σαφείς οδηγίες, βοηθήματα οργάνωσης, οπτικές υποδείξεις και άλλα εργαλεία που βοηθούν το άτομο να κατανοήσει και να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος.
  3. Προσαρμογή του περιβάλλοντος: Το περιβάλλον διαμορφώνεται έτσι ώστε να είναι προβλέψιμο, οργανωμένο και κατανοητό για το άτομο. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη χρήση οπτικών υποδείξεων, σαφών κανόνων, χρωματικών κωδικών, ετικετών και οπτικών σημάτων για να παρέχεται καθοδήγηση και δομή στο άτομο.
  4. Συνεργασία με γονείς και εκπαιδευτικούς: Η μέθοδος TEACCH ενθαρρύνει την ενεργή συμμετοχή των γονέων και των εκπαιδευτικών στην υλοποίηση της προσέγγισης. Αυτό περιλαμβάνει την εκπαίδευσή τους στις αρχές της μεθόδου TEACCH και την παροχή υποστήριξης και καθοδήγησης για την αποτελεσματική αλληλεπίδραση με το άτομο με αυτισμό.

Ο στόχος της προσαρμογής στις ατομικές ανάγκες είναι να διευκολυνθεί η κατανόηση, η ανεξαρτησία και η πρόοδος του ατόμου με αυτισμό. Με την προσέγγιση αυτή, η μέθοδος TEACCH προσφέρει ένα πλαίσιο που μπορεί να προσαρμοστεί για να ανταποκριθεί στις μοναδικές ανάγκες και δυνατότητες κάθε ατόμου με αυτισμό.

Σύνταξη – Επιμέλεια: Η ομάδα του Teach n’ Treat