Στρατηγικές μελέτης των μαθημάτων

Πολλοί γονείς, αλλά και τα ίδια τα παιδιά, πολύ συχνά διερωτώνται για το αν τελικά υπάρχει κάποιος τρόπος ώστε η μελέτη να είναι πιο εποικοδομητική και να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Υπάρχουν παιδιά που χρειάζονται αρκετές ώρες για να ολοκληρώσουν τις σχολικές τους εργασίες χωρίς πάντοτε να το καταφέρνουν με επιτυχία, γεγονός που τα αποθαρρύνει και τους δημιουργεί εκνευρισμό.
Οι στρατηγικές μελέτης αναφέρονται σε τεχνικές – μεθόδους που έχουν ως κύριο στόχο να βοηθήσουν τους μαθητές να αναπτύξουν και να καλλιεργήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες μελέτης ώστε να είναι σε θέση αφενός να κατανοήσουν και να χειριστούν όλες τις πληροφορίες που μελετούν και αφετέρου να ολοκληρώσουν επιτυχώς τις σχολικές τους εργασίες.
Στη συνέχεια ακολουθούν κάποιες σημαντικές «τεχνικές» για τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές μπορούν να βελτιώσουν τον τρόπο που μελετούν.
Ανάγνωση
- Διαβάζουμε δυνατά μικρό κομμάτι του κειμένου.
- Ταυτόχρονα δείχνουμε με το μολύβι ώστε να συντονιστεί οπτικά το παιδί .
- Ζητάμε από το παιδί να διαβάσει ταυτόχρονα με εμάς το κείμενο (ταυτόχρονη ανάγνωση).
- Ζητάμε από το παιδί να επαναλάβει μόνο του την ανάγνωση (επαναλαμβανόμενη ανάγνωση).
- Συνεχίζουμε στο επόμενο κομμάτι με τον ίδιο τρόπο.
- Ζητάμε συνολική ανάγνωση του κειμένου.
- Εάν το αναγνωστικό επίπεδο δεν είναι πολύ χαμηλό, μπορεί να παραληφθεί η ταυτόχρονη ανάγνωση.
Κατανόηση κειμένου και προφορική απόδοση νοήματος
- Χωρίζουμε το κείμενο σε επιμέρους κομμάτια.
- Ακολουθούμε τα βήματα της αναγνωστικής διαδικασίας.
- Σταματώντας σε κάθε κομμάτι του κειμένου, ζητάμε από το παιδί να μας πει τι κατάλαβε.
- Αν δυσκολεύεται, εξηγούμε με απλά λόγια το περιεχόμενο.
- Ζητάμε να επαναλάβει με δικά του λόγια.
- Ζητάμε συνολική ανάγνωση του κειμένου.
- Εάν το αναγνωστικό επίπεδο δεν είναι πολύ χαμηλό, μπορεί να παραληφθεί η ταυτόχρονη ανάγνωση.
Απομνημόνευση
- Σχεδιαγράμματα (απαιτεί επαρκή οπτική μνήμη).
- Εντοπισμός «λέξεων-οδηγών» της συνέχειας του νοήματος (απαιτεί επαρκή ακουστική μνήμη).
- Πρόχειρη ζωγραφική ή παίξιμο ρόλων.
Αντιγραφή
- Διαβάζουμε δυνατά το κείμενο.
- Τοποθετούμε το τετράδιο αντιγραφής μπροστά στο παιδί.
- Τοποθετούμε το κείμενο προς αντιγραφή πάνω από το τετράδιο.
- Περιθωριοποιούμε το κείμενο προς αντιγραφή, βάζοντάς το σε ένα πλαίσιο ή το κυκλώνουμε.
- Επιτρέπουμε στο παιδί να κάνει την αντιγραφή με όποιο τρόπο θεωρεί πιο εύκολο (λέξη-λέξη, συλλαβή-συλλαβή κ.τ.λ.).
Ορθογραφία
- Γράφουμε τις λέξεις σε ένα πρόχειρο χαρτί.
- Σε κάθε λέξη χρωματίζουμε τα γράμματα που μπορούν να αποτελέσουν λάθη/δύσκολα γράμματα, ώστε να διαφοροποιούνται.
- Διαβάζουμε τη λέξη και αναφέρουμε ποιο γράμμα είναι δύσκολο και πως το γράφουμε.
- Αφήνουμε το παιδί να έρθει σε επαφή με το οπτικό ερέθισμα για αρκετή ώρα.
- Επαναλαμβάνουμε με όλες τις λέξεις.
- Αποσύρουμε το ερέθισμα και ρωτάμε προφορικά την ορθογραφία των λέξεων. Γράφουμε τις λέξεις.
Διαβάστε ακόμη: Πως μπορούμε να οργανώσουμε την καθημερινή σχολική μελέτη του παιδιού μας;
Συγγραφή: Κέντρο Ειδικής Αγωγής – Ανάπτυξη & Λόγος
Επιμέλεια: Ομάδα του Teach n’ Treat